lördag 10 december 2016

Får jag lov att presentera?


Ett helt år utan katt – men nu gick det inte längre! Får jag presentera Mollie, en liten 3 månaders kattflicka, en äkta bondkatt, randig, strimmig som en igelkott på ryggen. Hon har bott hos oss en vecka nu.

Alla slags snoddar måste jagas, på stolsdynor, jackor, byxben… Och sitter någon helt fridfullt på en stol kan den helt plötsligt ha en liten katt på axlarna. Som hoppat upp, eller segat sig upp med hjälp av metkrokarna till klor…

Första helgen fick hon ju vara ensam herre på djurtäppan, men på måndagen kom förstås vår ”daghund” Polly som vanligt. Lilla kissen satt i mitt knä, och Polly blev ju själaglad – ”men, en sådan rolig liten leksak de har skaffat åt mig!” Och det gick bra tills hon i förtjusningen lekskällde på den lilla kamraten. Då blev förstås kattungen jätterädd och hoppade upp på köksbänken. Där satt hon sedan och gjorde sig så stor hon bara kunde – sköt rygg, reste ragg, gjorde svansen till en tjock flaskborste. Och morrade allt vad hon kunde. (Vilket ju inte var så mycket…)

Resten av veckan försökte vi få Polly att inte skälla på Mollie, för kissen blev allt mindre rädd – utom när den där jättestora saken lät så läskigt! Polly är ju van vid katter, har två stycken hemma – men för Mollie var hund en ny bekantskap. Det är ju lite synd om Polly att vi gastar åt henne hela tiden, så jag hoppas att hon börjar lugna ner sig och ignorera den lilla råttan istället!

Det går nog med tiden – tror och hoppas jag…

Och den lilla spinnande varelsen här i mitt knä!

/  EO
 
Mollie hemma hos sig, 9 veckor gammal
 

12 veckor gammal, här hos oss
 

Visst har hon en gullig prickig mage?
 

En liten miniatyrsfinx
 

Fixeringsbild - var är katten??
 

Tittut, här är jag!
 

Långluddig kattungepäls
 

Som alla katter - expert på korsordslösande...
 

Jag kan minsann tvätta mig fastän jag är liten
 

Hjälp!! Så stor den är - och så hemskt den låter!
 

Förstorad kattunge...
 

Tillfällig punkfrisyr
 

Husse är rolig att klättra på!
 

Herre på täppan!
 
 
.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar