torsdag 15 september 2016

Den trogna kärleksörten


Inte särskilt prunkande men välkommen – står länge och är bra i buketter också. Ja, det är den gamla hederliga kärleksörten jag pratar om!

Förr hette den ju helt enkelt Sedum plus efternamn, men nu ska den – åtminstone en del av dem – heta Hylotelephium istället.  Jag ger mig inte på att försöka döpa dem rätt - jag tror att jag helt enkelt kallar dem kärleksört… Med tillnamn i den mån jag känner till det. Då vet ni ungefär vad jag menar i alla fall.

Den vanliga, som vi haft i trädgårdarna i många år, är ju den allra robustaste. Av den har jag bl a en planta i en betongurna, köpt som ”höstfägring”. Den har stått där i flera år, och blommar snällt. Lätta att rota är de också. I en kruka har jag en sedan i höstas i fönstret övervintrad liten planta – kommen ur en höstbukett - som blommar inomhus…

Kärleksörter finns ju även i det vilda, två varianter har flyttat in här. Inte mycket till färg, men bladen är ju fina länge.

Den bastanta Matronan är inte så rödbladig i min trädgård, men kraftig och torktålig. Lyser upp gör ju de verkligen de vita, Iceberg, och även den ljusrosa Carmen. Mörkbladiga finns det ju också, skulle gärna vilja ha t ex en José Aubergine, men min Purple Emperor får väl duga – även om bladen inte blir så väldigt mörka. En variegerad måste jag ju också ha… Vit-och-grön-mönstrad, får ljust rosa blommor. Den lär ska heta Frosty Morn’.

Årets perenn i år är ju den söta Lilla kärleksörten, cauticola! Gillar den!


 /  Else-Marie
 
( Klicka på bilden - om du vill ha den lite förstorad! )
 
Den "vanliga" kärleksörten
 

Kärleksört som övervintrar i betongurna
 

I höstbuketten hade den här rotat sig - och
stått hela vintern i en kruka i fönstret
 

En vild variant
 

En annan "vilding"
 

Matrona - ett rejält fruntimmer
 

Tjocka blad, stadiga stjälkar...
 

Iceberg - ett utropstecken mot häcken
 

Iceberg - med lite bättre jord...
 

Den här rosa följde faktiskt med Iceberg vid inköpet
 

Kärleksörtsblommor - rara stjärnor i närbild
 

Carmen en primadonna i starkt rosa
 

Rådjuren gillar den också - har snaskat i sig några stjälkar
 

Purple Emperor
 

Ja, lite mörkare är ju bladen ändå
 

Årets perenn 2016! Liten Kärleksört
 

Näpna blommor i närbild
 

Frosty Morn', (bredvid Hosta Stiletto)
 

Blommorna blir ljust rosa
 
.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar