söndag 12 mars 2017

Jag vill opp, sa rabarberknopp!


Snödropparna vid växthuset kan inte längre hålla sig, utan står där lysande vita och ger bud om tö, snösmältning och sol, även om värmen nog kan dröja ett bra tag ännu. Men de lovar att det kommer att bli en vår, i år med! 

Julrosornas knoppar vill också sträcka på sig – och förstås rabarberknopparna. Den sista snön har säkert inte kommit ännu, men då drar de snötäcket om sig och somnar om ett tag till.
 
Gula knoppiga små vintergäck längtar också efter att få slå ut som små solar i landet.
 
Egentligen är det nog i tidigaste laget att sätta ut krukor utomhus, men jag kunde inte motstå 3 små tête-à-tête-narcissor i krukor för 30:- totalt på Blomsterlandet. En har jag behållit inne, men de övriga står – i alla fall dagtid – ute på trappbänken. Det har ju varit kalla nätter, så jag har för säkerhets skull burit in dem över natten. 

Det börjar kännas att dagsljuset är på väg tillbaka med stormsteg – sedan 1/1 går solen upp ca 2,5 timme tidigare (06.19)– och går även ned ungefär lika mycket senare (17.49). Vi får alltså mer än 5 timmar mera dagsljus nu än den första januari!  

Nu hoppas vi på lite mera solsken också! 

/  EO
 
 
( För större bild - klicka i fotot! )
 
Snödroppar vid växthuset
 

Nej, nu knuffar vi av oss lövtäcket!
 

Den gula prickiga julrosen står i knopp
(helleborus orientalis)
 

Den rosa varianten av helleborus niger
 

"Jag vill opp, jag vill opp, sa rabarberknopp -
men jorden så stopp, du får lugna dig lite rabarberknopp!"
 

Vintergäcksknoppar
 

Bara lite sol så...
 

Oemotståndliga små påskliljor...
 
 
.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar