måndag 23 oktober 2017

Det bidde en tumme


När tomatskörden väl kom igång blev det faktiskt ett ganska bra år – och allt mognar förstås på en gång…

Vad göra av högar av röda tomater? Läste att man kan göra tomatpuré, så sagt och gjort.

Hacka 3 kg tomater, tillsätt ½ dl olja, en vitlöksklyfta och lite salt. Och så koka detta i en halvtimme.

Sedan återstår att mosa alltihop förstås. Passervaggan tog bort skalen, men för att få bort även  tomatkärnorna måste jag ta till trådsil och träsked. Och gnugga, och gnugga, och gnugga…

Återstoden ska sedan kokas minst ett par timmar. Så gott som all vätska ska koka bort, så att man bara har purén kvar.

Sedan föreslogs det att man skulle hälla tomatmassan i iskubslådor, men jag kom på att jag hade några iskubspåsar i plast också, där man häller i vätskan uppifrån och den sedan rinner nedåt och fyller håligheterna. Med hjälp av en tratt (och lite tape) gick det faktiskt ganska bra.

Så allt som nu återstår av 3 kg mogna röda tomater är 36 st små portionsbitar av tomatpuré, i iskubsstorlek…

Det bidde bara en tumme kvar! Men en praktisk ”tumme”, nu kan jag klippa av en liten dutt när jag behöver tomatpuré i någon maträtt.
 
Nu ser tomatfaten lite mera lagom stora ut!
 

Else-Marie
 
 
Tre kilo mogna tomater....
 

.... blev 36 små portionsförpackningar tomatpuré
 
.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar