onsdag 27 mars 2019

Trädgårdsmässan 2019 - balkongträdgårdarna


Det fanns åtta balkongträdgårdar att se och rösta på – jag hittade ingen riktig favorit så jag avstod att rösta den här gången.

Det var inte precis Svenssons balkong som visades upp – men däremot Häxans, Hildegard von Bingen och Pandoras. Lysande neon, tiger, apa – och en anfallsberedd kobra – inte den vanligaste balkongutsmyckningen. Men sticker ut gör de ju…
 
Sticker ut gör även jag - i trädgården! Så härligt att det börjar röra på sig lite i rabatterna - och spännande att se vad som verkar komma igen. Och hur den nya narcissrabatten ska ta sig ut!
 
 
Else-Marie Olofsson



Här kommer några smakprov från samtliga åtta av årets balkongträdgårdar:

 
För lite större bild - klicka på fotot!


Balkong nr 1
Trädgård för alla - härodlad, närodlat och återbrukat
 
Den här balkongen tog förstapris både hos
juryn och hos besökarna
 

Balkong nr 2
Undergrowth - i samarbete med naturen
 

Balkong nr 3
Just Pleasure
 

Balkong nr 4
Evas Trädgårdscafé
 
Blommor på tårtan brukar faktiskt även jag ha...
 

På denna balkong fanns en trevlig avdelning för barn
 

Balkong nr 5
Älskling, kan vi inte åka till Italien?
 

Balkong nr 6
Pandora
 

Närbild - på Pandoras balkong
 

Lysande svampar på samma balkong
 

Balkong nr 7
Häxans årstider
 

Balkong nr 8
Ser du mig?!
 

En snygg glassamling i hyllan här
 

Och lite roliga koppar, som vattenmeloner
 

En kobra står beredd till angrepp längst upp t h
(lyckligtvis var den av porslin...)
 

Det fanns även lite fridfullare djur i balkong nr 8 -
färggranna fåglar (även de i porslin)
 

Balkong nr 9
I Hildegards trädgård
 
Med kunskap från Hildegard von Bingen - 1100-talet

Köp inte en zebra, sjöng Povel Ramel
Men kanske fem stycken?
 

Med en jättebukett tackar jag för mig,
för den här gången!
 
 
.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar