tisdag 10 november 2015

Lite grann finns fortfarande att stoppa i vaserna


Många njuter av sin trädgård så att säga på plats, och tycker att det är synd att plocka av blommor, som ju aldrig står lika länge inomhus. Jag hör inte till dem… Om man ska kunna beundra färgskiftningarna i en tulpan eller snusa på den ljuvliga doften från kaprifolblommorna så måste man ju faktiskt ha dem i en vas på bordet bredvid en! Och så är det ju så roligt att plocka ihop några blommor där, några kvistar med blad på ett annat ställe, kanske några fina fröhus där… När de sedan vissnar – ja, då är det ju bara att plocka in en ny bukett!

Fast snart får väl även jag ge mig för i år. De sista rosorna ser lätt väderbitna ut, någon enstaka sorts kärleksört är fortfarande fin, höstkrokusarna blommar än, japanska lyktorna lyser i häcken, några enstaka höstkragar är fortfarande fina. Den rosa höstastern blommar fortfarande rikligt – sån tur! Jordvivorna, de tossorna, har börjat blomma om – fast de nänns jag ju inte plocka… Inte alla vackra höstlöv har ramlat av heller, utan kan få – bokstavligen – förgylla buketter. Så jag plockar så länge det bara går!

Den första amaryllisknoppen har för resten börjat visa sig i krukan…

/   Else-Marie
 
Kanske årets sista ros...
 

Rudbeckian står fortfarande och lyser
 

Ogräs - men inte så här års!
 

Höstastrar, med luktastrar i bakkanten
 

Det behöver ju inte vara så stora vaser...
 

Runt paradisbusken sitter det blommande jordvivor!
 
 
.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar