onsdag 23 december 2015

Da'n före da'n


Skinkan är kokt, granen klädd, huset städat och pyntat. Det är alltid lite stressigt på upploppet men nu får det vara så färdigt det kommer att bli – detta år!

Ingen vit jul – men då är det ju å andra sidan säkrare i trafiken. Och man slipper broddarna på skorna ett tag till. Trädgården ser ut som om den inte riktigt vet vad det är fråga om – hoppade vi över vintern i år? Är det dags för vårblommor och knoppar redan? För min del tror jag nog att vintern den kommer – fast det kanske dröjer!

På Maxi i Skiftinge såg jag att de redan har vårblommor att köpa i krukor –  som våriris, scilla och crocus. Jag tror jag håller mig till ett tag efter nyår – för just nu frossar jag i hyacinter, amaryllis, julstjärnor, murgrönor och diverse trevligt smått grönt, pyntat med stjärnor, tomtar, änglar och domherrar… Kisse Tussilago gillar också mina julgrupper – fast på fel sätt. Hon äter upp gräs och flaskpalmer t ex, om hon bara har chansen, så några grupper som jag ska ge bort får lov att hamna högt upp på bokhyllor eller nere i hobbyrummet så länge. Hon tittar förebrående på mig och säger att hon hört att det är nyttigt med grönsaker!

Om någon vill få lite inspiration till egna julgrupper, så finns det ett par länkar på Trädgårdsföreningens julsida, som ligger ute nu. Där finns även lite tips om vad våra bevingade vänner gärna vill äta så här års. Och förslag till vad som kan passa vegetarianen att äta till jul. Många är ju tyvärr också allergiska mot vissa växter, hyacinten hör väl till de vanligare där. Några förslag på växter som brukar kunna fungera även för allergiker finns också på föreningens julsida. Länken finns här:  http://goto.glocalnet.net/tradgard/jultradg.html
 

Och själv vill jag förstås önska er

 
 
God Jul
och
Gott Nytt År!
 
Else-Marie 
 
 
 
Mums säger Tussilago, vår katt, om den lilla palmen och dracaenan...
God Jul säger jag!
 
 
.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar