fredag 18 december 2015

Snart jul


Igår var det en vecka kvar till jul – det är då hemskt vad det går fort på slutet!  Saffransbröd och pepparkakor ligger färdiga, men allt det andra…
 
Lucia firade vi som vanligt i IOGT:s regi med deltagande av barn och barnbarn och övrig släkt och vänner. Ingen svimmade… (Såg på Nätet att vid ett lussetåg på en skola hade 15 tärnor svimmat. Googlade på företeelsen, för det är tydligen vanligt att någon tuppar av. Jag var på ett luciatåg i Klosters Kyrka också, och där var det två som kroknade. Några på Nätet ansåg att det är ljusen som tar syre för deltagarna, medan däremot en läkare förklarade att det har att göra med stress, värme, ätit/druckit/sovit för lite, vilket kan ge blodtrycksfall, och att juleljusen är helt oskyldiga, det är bara en myt!)

En rolig syssla – ett julnöje, får jag väl kalla det - som jag har framför mig är att göra julgrupper, till mig själv och till några goda vänner. Har just inhandlat lite småväxter som murgrönor och hyacinter med mera och från loppis är införskaffat några trevliga burkar att plantera i, och lite roligt krafs att pynta grupperna med. Någon hemstoppad korv blir det däremot inte…

Sedan får man väl hinna så mycket man hinner av städning och matlagning – finns det bara en gran, skinka, levande ljus och några julklappar så blir det nog en fin jul i alla fall !  ;-)
 

/  Else-Marie


"När tredje ljuset brinner... "

"Gläns över sjö och strand! "
 
.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar